سیب زمینی شیرین و سیب زمینی معمولی
سوییت زمینی

سوییت زمینی

سلام، ما در سوییت زمینی به مدت بیشتر از 2 سال هست که دستور پخت های سیب زمینی شیرین رو توی رستوران ها و کافه های مختلف امتحان کردیم. الان وقتشه که بهترین دستور پخت هامون رو باهاتون به اشتراک بذاریم! راستی حتما نظرتون رو در مورد این دستور پخت پایین صفحه بگید. لحظه های زندگیتون به شیرینی سیب زمینی شیرین :)

تفاوت سیب زمینی شیرین و سیب زمینی معمولی

دسترسی سریع

همانطور که می دانید سیب زمینی از انواع غده های زیرزمینی است. آن ها روی ریشه های گیاهی که با نام علمی Solanum tuberosum شناخته می شود رشد می کنند. منشا سیب زمینی در آمریکای جنوبی بود و در قرن شانزدهم به اروپا آورده شد. با این حال، در حال حاضر، کشاورزان در سراسر جهان سیب زمینی را کشت می کنند، زیرا سیب زمینی به یک ماده اصلی مورد استفاده در غذاهای غربی و شرقی تبدیل شده است.

سیب زمینی یک ماده بسیار کاربردی با انواع روش های آماده سازی بسیار زیاد است. مردم بیشتر سیب زمینی را آب پز، سرخ شده یا پخته می خورند. گاهی اوقات، غذاهای پخته شده با سیب زمینی به عنوان غذایی در کنار غذای اصلی یا میان وعده هایی مانند پوره سیب زمینی، چیپس سیب زمینی، سیب زمینی سرخ کرده یا غذاهای مبتنی بر آرد سیب زمینی سرو می شود. مهم تر از همه، وقتی سیب زمینی را همراه با پوست سیب زمینی می پزیم، به منبع غذایی سرشار از مواد معدنی و ویتامین ها تبدیل می شود: ویتامین C و پتاسیم. سیب زمینی تازه دارای محتوای آب و فیبر، کربوهیدرات و پروتئین است و سیب زمینی تازه اصلا چربی ندارد.

سیب زمینی شیرین

سیب زمینی شیرین

سیب زمینی شیرین با پوست مسی رنگ با گوشت نارنجی داخل آن عرضه می شود. با این حال، صدها نوع دیگر از سیب زمینی شیرین در هر گوشه ای از جهان کشت می شود که شامل گوشت سفید، زرد، بنفش تیره یا قرمز است.

سرآشپزها اغلب سیب زمینی شیرین را هنگام ترکیب با دسرها با شیرین کننده ها مخلوط می کنند. با این حال، در بیشتر خانواده ها، سیب زمینی شیرین به صورت آب پز، برشته یا پخته مصرف می شود و شیرینی طبیعی آن هنگام پختن افزایش پیدا می کند. مهمتر از همه، سیب زمینی شیرین منبع غذایی غنی از بتاکاروتن است که به عنوان پیش ساز ویتامین A عمل می کند.

سیب زمینی شیرین برای ساخت ماسک خانگی نیز کاربرد دارد؛ برای کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه مقاله خواص سیب زمینی شیرین برای پوست را از دست ندهید!!!

سیب زمینی شیرین و سیب زمینی

سیب زمینی و سیب زمینی شیرین ممکن است چندان چشمگیر به نظر نرسند، اما این سبزیجات به عنوان دو محصول پرتولید جهان رتبه بندی می شوندکه هر دو برای رژیم غذایی جهانی ضروری تلقی می شوند.

هم سیب زمینی شیرین و هم سیب زمینی نشاسته ای هستند و می توانند جایگزین کربوهیدرات برای رژیم غذایی شما باشند. سیب زمینی شیرین و سیب زمینی معمولی سرشار از مواد معدنی و ویتامین های مختلف هستند.

می توانیم از هر دو نوع سیب زمینی برای تهیه غذاهای شیرین و خوش طعم استفاده کنیم.

هر دوی این سبزیجات غده ای منابع خوبی از فیبر و مواد مغذی هستند، اما سیب زمینی شیرین کالری کمتری دارد و منبع خوبی از ویتامین های مختلف به حساب می آید.

سیب زمینی های شیرین و معمولی هر دو سبزیجات ریشه ای غده ای هستند، اما از نظر ظاهر و طعم متفاوت هستند. با این حال کشاورزان بیش از 370 میلیون تن سیب زمینی را در سال 2019 از زمین برداشت کردند. در همین حال، کل برداشت سیب زمینی شیرین در همان سال به تقریباً 92 میلیون تن رسید.

در ادامه این مقاله چند تفاوت بین سیب زمینی سفید یا معمولی و سیب زمینی شیرین  را که به شما کمک می کند گزینه سالم تری را انتخاب کنید آورده ایم.

سیب زمینی شیرین با سیب زمینی معمولی چه فرقی دارد؟

تفاوت سیب زمینی معمولی و سیب زمینی شیرین

بیش از 4000 نوع سیب زمینی مختلف و 1000 نوع سیب زمینی شیرین در سراسر جهان رشد می کند. اولین تفاوت سیب زمینی و سیب زمینی شیرین در ظاهر آن هاست. سیب زمینی معمولی دارای گوشت سفید یا زرد است، در حالی که سیب زمینی شیرین به خاطر داشتن قسمت داخلی نارنجی رنگ معروف است. هر دو معمولاً دارای پوست قهوه ای هستند. با این حال، بسته به نوع می تواند متفاوت باشد.

دیگر تفاوت های این دو ماده مغذی عبارتند از:

خانواده های گیاهی

سیب زمینی شیرین یک غده ریشه است که متعلق به خانواده صبحگاهی است، در حالی که سیب زمینی معمولی یک غده ساقه ای است که متعلق به خانواده شب بو است.

مواد مغذی سیب زمینی در مقابل سیب زمینی شیرین

سیب زمینی و سیب زمینی شیرین مواد مغذی زیادی را به غذای ما اضافه می کنند. آنها هر دو غذاهای کم کالری و کم چرب هستند که سرشار این منابع هستند:

  • فیبر: نیمی از فیبر سیب زمینی یا سیب زمینی شیرین در پوست است. (فقط دقت کنید قبل از مصرف پوست آن ها را خوب بشویید تا هرگونه آلودگی از آن ها پاک شود.)
  • کربوهیدرات ها: سیب زمینی و سیب زمینی شیرین با توجه به محتوای کربوهیدرات بالایی که دارند، سبزیجات نشاسته ای محسوب می شوند که باعث افزایش انرژی می شود.
  • پتاسیم: سیب زمینی و سیب زمینی شیرین حاوی پتاسیم بیشتری نسبت به موز هستند.
  • ویتامین B6: یک سیب زمینی متوسط ​​یا سیب زمینی شیرین حدود 30 درصد از مقدار توصیه شده روزانه ویتامین B6 شما را تامین می کند که برای تقویت مغز و سیستم عصبی شما کار می کند.
  • ویتامین C: شما می توانید حدود یک سوم مقدار توصیه شده روزانه ویتامین C خود را از طریق سیب زمینی یا سیب زمینی شیرین دریافت کنید.

با این حال سیب زمینی معمولی و سیب زمینی شیرین در مقدار این مواد، تفاوت هایی دارند که در جدول زیر نشان داده شده است:

سیب زمینی شیرین سیب زمینی معمولی
103کالری159
24 gکربوهیدرات37 g
7 gقند3 g
4gفیبر4 g
2 gپروتئین4 g
0.2 gچربی0.3 g
21900 IUویتامین A17 IU
22 mgویتامین C22 mg
0.3 mgویتامین B60.4 mg
542 mgپتاسیم941 mg
31 mgمنیزیم47 mg
0.8 mgآهن1 mg
43 mgکلسیم17 mg
0.6 mgمنگنز0.3 mg

شاخص های گلیسمی مختلف

انواع مختلف سیب زمینی از نظر شاخص گلیسمی (GI) نیز متفاوت هستند؛ شاخص گلیسمی معیاری است که نشان می دهد چگونه یک غذای خاص بر قند خون شما تأثیر می گذارد.

غذاهای با GI 70 یا بالاتر در مقایسه با غذاهای با GI متوسط ​​56-69 یا GI پایین 55 یا کمتر باعث افزایش سریع تر قند خون می شوند.

بسته به نوع و فرآیند پخت، سیب زمینی شیرین ممکن است دارای 44 تا 94 GI  باشد. سیب زمینی شیرین پخته به دلیل نحوه ژلاتینه شدن نشاسته ها در حین پخت، نسبت به سیب زمینی آب پز دارای GI بسیار بالاتری است.

GI سیب زمینی معمولی نیز متفاوت است و ممکن است بین GI 89 تا حتی بالای 110 GI باشد. افرادی که دیابت یا سایر مشکلات قند خون دارند ممکن است نیاز داشته باشند از محدود کردن غذاهای با GI بالا سود ببرند. بنابراین، اغلب توصیه می شود که سیب زمینی شیرین را نسبت به سیب زمینی سفید انتخاب کنند، زیرا نوع شیرین معمولاً GI پایین تری دارد.

با این حال، چگونگی تاثیر خوردن سیب زمینی بر قند خون شما تا حد زیادی به نوع سیب زمینی، اندازه وعده و روش پخت بستگی دارد. در حالی که برخی از انواع سیب زمینی شیرین ممکن است GI کمتری نسبت به سیب زمینی معمولی داشته باشند، برخی دیگر اینطور نیستند.

سیب زمینی شیرین در دوران بارداری معجزه ای برای فرزند شما به حساب می آيد، برای کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه، مقاله خوردن سیب زمینی شیرین در بارداری را مطالعه کنید!

کدام یک سالم تر است؟

سالم بودن سیب زمینی شیرین

در حالی که هر دو نوع سیب زمینی می توانند بخش سالمی از رژیم غذایی شما باشند، سیب زمینی شیرین دارای مواد مغذی بیشتری مانند ویتامین A است که ممکن است مزایای بیشتری برای سلامت کلی شما داشته باشد.

شباهت های زیادی بین سیب زمینی و سیب زمینی شیرین وجود دارد. آنها تقریباً همان مقدار کالری، کربوهیدرات و پروتئین دارند – و هر دو منابع خوبی از ویتامین B6 هستند. علاوه بر این، هم سیب زمینی و هم سیب زمینی شیرین نیز حاوی نشاسته مقاوم، نوعی نشاسته که کندتر هضم می شود و فواید زیادی برای سلامتی دارد هستند.

با این حال، چند تفاوت کلیدی وجود دارد که به سیب زمینی شیرین در مورد سلامتی شما برتری می دهد:

  • سیب زمینی شیرین از نظر شاخص گلیسمی پایین تر است

یکی از زمینه های مهمی که سیب زمینی و سیب زمینی شیرین در آن تفاوت دارند، شاخص گلیسمی (GI) آنها است، مقیاسی از 0 تا 100 که میزان سرعت یک ماده غذایی باعث افزایش قند خون شما می شود.

 یک سیب زمینی آب پز دارای GI بالایی در حدود 78 است، در حالی که یک سیب زمینی شیرین پخته دارای GI متوسط ​​63 است. این بدان معنی است که سیب زمینی سریعتر به قند در دستگاه گوارش شما تجزیه می شود و باعث افزایش قند خون می شود. این موارد بسیار مهم هستند زیرا خوردن غذاهایی با شاخص گلیسمی به طور کلی پایین ممکن است به کاهش قند خون و مدیریت وزن شما کمک کند.

  • سیب زمینی شیرین آنتی اکسیدان بیشتری دارد

بسیاری از مواد مغذی موجود در سیب زمینی و سیب زمینی شیرین حاوی ترکیباتی هستند که به عنوان آنتی اکسیدان عمل می کنند و از سلول های بدن در برابر استرس اکسیداتیو محافظت می کنند. این قضیه ارتباط مستقیمی با بیماری قلبی، سرطان و بیماری های مغزی مانند آلزایمر دارد.

  • سیب زمینی شیرین دارای سطوح بالاتری از ویتامین های کلیدی مانند ویتامین A و ویتامین C است.
  • سیب زمینی شیرین آنتوسیانین بیشتری دارد.

اگر هنوز سیب زمینی شیرین را تجربه نکرده اید، حتما همین حالا این محصول فوق العاده خوشمزه و پرخاصیت را از سوییت زمینی خریداری کنید و در کنار سیب زمینی معمولی از آن در رژیم روزانه خود استفاده کنید. خرید سیب زمینی شیرین تازه از سوییت زمینی را با ضمانت کیفیت انجام خواهید داد.

اولین نفر باشید!

با دنبال کردن سوییت زمینی در اینستاگرام، میتونید اولین نفری باشید که از
تخفیفات عالی و دستور پخت های جدید به همراه ویدیو اونا، خبردار میشه!

اشتراک گذاری در facebook
اشتراک گذاری در google
اشتراک گذاری در twitter
اشتراک گذاری در email
Sold Out!

کوچولو پک (۱کیلوگرم)

۱,۵۰۰,۰۰۰ریال

Sold Out!

میکرو پک

۸۷۵,۰۰۰ریال

    متأسفیم ، برچسب وارد شده شما معتبر نیست!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

12 − نه =

اگه منتظر فصل حراج نشستی، کافیه ایمیلت رو برای ما ارسال کنی تا از شروع فصل مطلع بشی!

تمامی حقوق وبسایت سوییت زمینی متعلق به ماست!

× سوال داری؟