سیب زمینی شیرین بنفش (تاریخچه + فواید)
سوییت زمینی

سوییت زمینی

سلام، ما در سوییت زمینی به مدت بیشتر از 2 سال هست که دستور پخت های سیب زمینی شیرین رو توی رستوران ها و کافه های مختلف امتحان کردیم. الان وقتشه که بهترین دستور پخت هامون رو باهاتون به اشتراک بذاریم! راستی حتما نظرتون رو در مورد این دستور پخت پایین صفحه بگید. لحظه های زندگیتون به شیرینی سیب زمینی شیرین :)

سیب زمینی شیرین بنفش (تاریخچه + فواید)

دسترسی سریع

سیب زمینی شیرین بنفش جزو سبزیجات ریشه ای است. غده ها در دو انتها به صورت مخروطی در می آیند و مانند سایر سیب زمینی های شیرین از جنس Ipomoea هستند (یام ها از جنس Dioscorea). دو نوع اصلی از سیب زمینی شیرین بنفش وجود دارد، اوکیناوا (پوست سفید) و استوکس (پوست بنفش)، اگرچه آن ها هر دو گوشت بنفش تیره دارند. رنگ ها از آنتوسیانین ها می آید، همان رنگدانه ای که به گیلاس، توت فرنگی، هویج بنفش و سایر سبزیجات رنگ می دهد. این سیب زمینی شیرین به راحتی تهیه و طبخ می شود. پیدا کردن آن ها به آسانی سیب زمینی شیرین معمولی نیست و بیشتر یک کالای تخصصی هستند، بنابراین هزینه کمی بیشتری خواهند داشت.

سیب زمینی های شیرین که پوست قهوه ای، متمایل به نارنجی یا سفید دارند، بومی کلمبیا و جنوب آمریکای مرکزی هستند. پس از اکتشافات کلمب، آنها به آسیا آورده شدند و نوع جدید آن با پوست سفید و گوشت بنفش، در جزیره ژاپنی اوکیناوا توسعه یافتند. امروزه، آنها به طور گسترده در هاوایی رشد می کنند و به سرزمین های دیگر همچون ایالات متحده صادر می شوند.

تاریخچه سیب زمینی شیرین بنفش اوکاناوان و مولوکای

تاریخچه سیب زمینی شیرین بنفش اوکاناوان و مولوکای

امروزه هاوایی دارای دو گونه محبوب سیب زمینی شیرین بنفش است: اوکیناوان و مولوکای. اعتقاد بر این است که سیب زمینی شیرین اوکیناوا در اصل از آزتک ها آمده است. سپس در دهه 1490 اسپانیایی ها آن ها را به فیلیپین و سپس به چین آوردند. زمانی در دهه 1600، سیب زمینی ها راهی اوکیناوا، جزیره جنوبی ژاپن شدند. سیب زمینی شیرین اوکیناوا در سراسر کشور کشت شد و در نهایت به هاوایی راه یافت. امروزه این سیب زمینی که گاهی اوقات به عنوان سیب زمینی شیرین هاوایی نیز شناخته می شود، بخشی از منوی بومی هاوایی است.

گونه مولوکای، یک پیشرفت نسبتاً جدید است. این نوع از سیب‌ زمینی ‌های شیرین بنفش تیره توسط خانواده Decoite در مولوکای هاوایی در سال 1978 تولید شد. امروزه این نوع سیب ‌زمینی ‌ها فقط در جزیره مولوکای کشت می‌شود، اما توجه سرآشپزها و رستوران‌ ها را در سرتاسر هاوایی را به خود جلب کرده است.

چرا بنفش هستند؟

چرا بنفش هستند؟

برخلاف چیزی که ممکن است فکر کنید باید گفت نه، آنها رنگ شده نیستند. این رنگ بنفش کاملا طبیعی است و در نتیجه آنتی اکسیدانی به نام آنتوسیانین در آن است. همان آنتی اکسیدانی که باعث رنگ گل کلم بنفش، گیلاس، توت فرنگی و دیگر سبزیجات رنگی می شوند است.

سیب زمینی بنفش چه طعمی دارد؟

این مورد بستگی به نوع سیب زمینی دارد، اما به طور کلی سیب زمینی شیرین بنفش کمی شیرین است. آن ها نسبت به سیب زمینی های شیرین معمولی بسیار خشک تر هستند و نشاسته بیش تری دارند. به همین دلیل، سیب زمینی شیرین بنفش اغلب برای مدت طولانی تری نسبت به سیب زمینی شیرین معمولی طبخ می شود.

فواید و مواد مغذی سیب زمینی شیرین بنفش

فواید و مواد مغذی سیب زمینی شیرین بنفش

بالاتر گفته شد که رنگدانه موجود در سیب زمینی شیرین بنفش از یک آنتی اکسیدان می آید و این خود یک خاصیت محسوب می شود. این آنتی اکسیدان آنتوسیانین نام دارد که یک آنتی اکسیدان قوی است که به حفظ و تقویت سلامت عقل کمک می کند.

 اما علاوه بر آن، سیب زمینی شیرین بنفش منبع عالی ویتامین C، پتاسیم و فیبر هم هست و مثل سیب زمینی شیرین معمولی، شاخص گلیسمی پایینی دارد که آن ها را گزینه خوبی برای رژیم غذایی افراد دیابتی نیز می کند.

در واقع سیب زمینی شیرین بنفش دارای تمام مزایای سلامتی سیب زمینی شیرین معمولی از جمله آنتی اکسیدان بتاکاروتن هم هست. بتاکاروتن با کاهش خطر بیماری قلبی مرتبط است و سلامت چشم و تقویت سیستم ایمنی را به همراه دارد. همچنین سرشار از ویتامین است.

میدونستی سیب زمینی شیرین برای کبد چرب مفیده؟!
برای مطالعه بیشتر در این زمینه پیشنهاد می کنیم مقاله خواص سیب زمینی شیرین برای کبد چرب رو از دست ندی!!!

آشپزی با سیب زمینی شیرین بنفش

آشپزی با سیب زمینی شیرین بنفش

پوست سیب زمینی شیرین بنفش خوراکی است، اگرچه برخی دستور العمل ها توصیه می کنند ابتدا پوست آن را بکنید. مدت زمان پخت و پز سیب زمینی شیرین بنفش بیشتر از سیب زمینی شیرین معمولی طول می کشد. شما باید آن ها را از 90 دقیقه تا 2 ساعت در دمای 350 درجه فارنهایت بپزید تا به خوبی پخته شوند.

سیب زمینی شیرین بنفش در کنار سیب زمینی شیرین معمولی آب پز، بخارپز یا پخته می شود. آنها را می توان به همان روش هایی که از یک سیب زمینی نارنجی یا سفید استفاده می کنید استفاده کرد و نتیجه رنگارنگ باعث چرخش سرگرم کننده بر روی پوره سیب زمینی، سیب زمینی سرخ شده و سوپ می شود.

اگر می خواهید از این سیب زمینی شیرین در محصولات پخته شده استفاده کنید، باید در مورد دستور العمل هایی که شامل جوش شیرین می شود، محتاط باشید. ترکیب این دو ماده ممکن است باعث سبز شدن گوشت سیب زمینی شود.

نگه داری سیب زمینی شیرین بنفش

سیب زمینی شیرین، به طور کلی، به راحتی سیب زمینی های معمولی نگه داری نمی شود. از ضربه به این سیب زمینی ها خودداری کنید زیرا کوچکترین آسیب می تواند باعث خراب شدن کل سیب زمینی شود. می توانید آن ها را حدود یک هفته در دمای اتاق نگه دارید. برای نگهداری طولانی تر، آنها را در جای خشک، تاریک و خنک با تهویه خوب نگهداری کنید. نگهداری هر سیب زمینی شیرین در یخچال می تواند طعم آن را از بین ببرد و باعث سفت شدن آن بشود.

سیب زمینی شیرین پخته شده را می توان به مدت یک هفته در ظرف دربسته نگهداری کرد. مانند سایر سیب زمینی های شیرین، می توانید آن ها را بعد از پخت، چه به صورت کامل و پخته یا به صورت کاسرول، فریز کنید.

رنگین کمانی از سیب زمینی های شیرین

رنگین کمانی از سیب زمینی های شیرین

سیب زمینی شیرین انواع بسیار زیادی در رنگ ها و طعم های دلپذیر دارد. اگرچه هر نوع از آن ها ممکن است خواص منحصربه فرد خود را داشته باشد، اما همه آن ها به طور کلی خواص مشترکی دارند و منبع غنی از فیبر، ویتامین ها، آنتی اکسیدان ها و بسیاری مواد مغذی دیگر هستند. در صفحه مقالات ما می توانید در این باره اطلاعات بیشتری کسب کنید و برای خرید سیب زمینی شیرین و تجربه طعم جدید و دل نشین آن، به صفحه محصولات مراجعه کنید و این خوراکی پرخاصیت را از دست ندهید.

اولین نفر باشید!

با دنبال کردن سوییت زمینی در اینستاگرام، میتونید اولین نفری باشید که از
تخفیفات عالی و دستور پخت های جدید به همراه ویدیو اونا، خبردار میشه!

اشتراک گذاری در facebook
اشتراک گذاری در google
اشتراک گذاری در twitter
اشتراک گذاری در email
Sold Out!

کوچولو پک (۱کیلوگرم)

۱,۵۰۰,۰۰۰ریال

Sold Out!

میکرو پک

۸۷۵,۰۰۰ریال

    متأسفیم ، برچسب وارد شده شما معتبر نیست!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

9 − 5 =

اگه منتظر فصل حراج نشستی، کافیه ایمیلت رو برای ما ارسال کنی تا از شروع فصل مطلع بشی!

تمامی حقوق وبسایت سوییت زمینی متعلق به ماست!

× سوال داری؟