گل ایپومیا سیب زمینی شیرین
سوییت زمینی

سوییت زمینی

سلام، ما در سوییت زمینی به مدت بیشتر از 2 سال هست که دستور پخت های سیب زمینی شیرین رو توی رستوران ها و کافه های مختلف امتحان کردیم. الان وقتشه که بهترین دستور پخت هامون رو باهاتون به اشتراک بذاریم! راستی حتما نظرتون رو در مورد این دستور پخت پایین صفحه بگید. لحظه های زندگیتون به شیرینی سیب زمینی شیرین :)

سیب زمینی شیرین گل ایپومیا

دسترسی سریع

گیاه سیب زمینی شیرین یا همان ایپومیا یک گیاه کلاسیک است که برای باغبانی عالی می باشد. آن ها از همان گونه های سیب زمینی شیرین خوراکی هستند، با این تفاوت که فقط زینتی می باشند، نه خوراکی، زیرا طعم آن ها بسیار تلخ است. این گیاه به صورت بسیار زیبا و سریع رشد می کند، زادگاه آن مناطق گرمسیری قاره آمریکا می باشد و بهتر است در بهار کاشته شود، زمانی که دما به طور مداوم حدود 50 درجه فارنهایت باقی بماند.

گل ایپومیا

این کدارای پیچک های بلندی است که روی لبه ها و کناره های ظروف فرو می روند. گیاه های سیب زمینی شیرین در رنگ ‌های مختلف – از تقریباً مشکی گرفته تا چارتری- و با چندین شکل برگ مختلف در دسترس هستند. آن ها برای زیبایی برگ هایشان به جای غده های خوراکی خود پرورش داده می شوند و گیاه های حاصل از این گیاهان آن ها را بیشتر شبیه به گیاه های صبحگاهی می کند.

نام گیاه شناسیIpomoea batatas
نام متداولتاک سیب زمینی شیرین، تاک سیب زمینی شیرین زینتی
خانوادهConvolvulaceae
نوع گیاهعلفی
اندازه بالغطول 8–10 فوت، عرض 5–12 اینچ
قرارگیری در معرض نور خورشیدآفتاب کامل
نوع خاکمرطوب، خوب تخلیه شده
pH خاکخنثی تا اسیدی
زمان شکوفاییبهار و تابستان
رنگ گلبه ندرت گل می دهد اما ممکن است گل های صورتی تا بنفش تولید کند
مناطق سختی9–11 (USDA)
منطقه بومیمناطق گرمسیری قاره آمریکا

مراقبت از گیاه سیب زمینی شیرین

گیاه های سیب زمینی شیرین زینتی، گیاهان همه کاره ای هستند که به همان اندازه برای زیبا کردن فضا های عمومی، استفاده روی دیوار یا پوشاندن زمین در یک بستر منظره مناسب هستند. آن ها همچنین به عنوان گیاهان داخلی محبوب هستند و می توانند در تمام طول سال، به خصوص در زمستان، رشد کنند. مانند بسیاری از گیاه های ریشه دار، آن ها می توانند در شرایط مناسب نیز به سختی رشد کنند و ممکن است نیاز به نظارت مکرر داشته باشند. قسمت هایی را که برش می دهید می توانید برای تکثیر گیاه در جای دیگر استفاده کنید.

این گیاه در دمای متوسط ​​75 درجه فارنهایت بهترین رشد را دارد و موج سرما را تحمل نمی کند. روز های آفتابی و شب های گرم را ترجیح می دهد. این گیاه به خشکی مقاوم است اما آب را نیز دوست دارد. اجازه ندهید این گیاه غرقاب شود. گیاه های سیب زمینی شیرین زمانی که نور روز بیش از 11 ساعت است به ندرت گل می دهند که معمولاً در خارج از مناطق استوایی رخ می دهد.

نور خورشید گل ایپومیا

گیاه های سیب زمینی شیرین عاشق خورشید هستند اما در سایه کم و گاهی اوقات در سایه کامل نیز رشد می کنند. هر چه گیاه بیشتر در معرض آفتاب قرار گیرد، معمولاً رنگ برگ آن زنده تر خواهد بود.

خاک گل ایپومیا

این گیاهان خاک مرطوب و با زهکشی خوب را ترجیح می دهند که از نظر تغذیه ای با مواد آلی تقویت شده باشد. اگر خاکشان خیلی مرطوب بماند مستعد پوسیدگی ریشه هستند. اطمینان حاصل کنید ظرفی که انتخاب می کنید دارای سوراخ های کافی برای زهکشی باشد.

آب گل ایپومیا

گیاه های سیب زمینی شیرین به خشکی مقاوم هستند، اگر چه با آبیاری مکرر رشد بیشتری خواهند داشت. به اندازه ای آبیاری کنید که خاک به طور مداوم مرطوب بماند اما خیلی مرطوب نباشد. هنگامی که گیاه تشنه شود، برگ های آن پژمرده می شوند.

دما و رطوبت گل ایپومیا

مراقبت های گل ایپومیا

این گیاه ها آفتاب را بیشتر از گرمای زیاد دوست دارند. در آب و هوای گرم از سایه بهره مند می شوند و باید به دقت مراقب آن ها بود تا خاکشان خشک نشود. آن ها در بسیاری از آب و هوای مرطوب رشد می کنند اما مانند سایر گیاهان گرمسیری به رطوبت بالا نیاز ندارند.

کود گل ایپومیا

اگر می خواهید گیاه های سیب زمینی شیرین به شدت رشد کنند، کود دهید. تغذیه هفتگی با کود های مناسب در طول فصل باعث افزایش رشد آن ها می شود، اما با توجه به عادت طبیعی آن ها، ممکن است متوجه شوید که کود دهی نیاز به کوتاه کردن آن ها را افزایش می دهد.

انواع تاک سیب زمینی شیرین

Ipomoea batatas ‘Sweet Caroline’

این گونه که برای پوشش زمین محبوب است، در پنج رنگ مختلف از جمله سبز روشن، زرد-سبز، برنزی، بنفش و قرمز موجود است. علاوه بر این، برگ های آن تا حدودی شبیه برگ های افرا است.

Ipomoea batatas “Margarita” یا”Marguerite”

شاخ و برگ این نوع گیاه سیب زمینی شیرین زمانی که در آفتاب کامل رشد می کند به رنگ سبز روشن و یا چارتره می باشد و اگر در مکان های با سایه بیشتر رشد کند سبز تیره تر است.

Ipomoea batatas ‘Blackie’

بنفش تیره، برگ های افرا مانند. گاهی اوقات گل هایی با شکوفه های بنفش و شیپوری شکل

Ipomoea batatas ‘Ragtime’

یکی از گونه های با برگ های باریک و تقسیم شده است. رنگ آن بنفش کم رنگ با تغییرات جزئی جذاب است.

هرس کردن گل ایپومیا

هرس کردن و نگه داری گل ایپومیا

از سفید کننده یا پد الکلی برای استریل کردن یک جفت قیچی هرس بین هرس گیاهان مختلف استفاده کنید. گیاه های شکسته یا بیمار را بردارید. نوک گیاه هایی که از مرز های خود فراتر رفته اند را کوتاه کنید. برای تشویق رشد جدید، حدود 25% اینچ از بالای گره های برگ برش دهید. هرچه گیاه سیب زمینی شیرین بیشتر هرس شود، بیشتر تلاش می کند تا دوباره رشد کند.

تکثیر ایپومیا

گیاه های سیب زمینی شیرین به راحتی از گیاهان موجود رشد می کنند. قلمه زدن بهترین راه برای تکثیر است، اما می توانید غده های گیاه را در بهار نیز بکارید.

حتما با خواندن این مقاله علاقه مند شدید که درباره سیب زمینی شیرین و انواع آن بیشتر بدانید! به همین دلیل هم پیشنهاد میکنیم که مقاله همه چیز درباره سیب زمینی شیرین سفید را مطالعه کنید!!!

برای تکثیر با قلمه زدن

  1. اگر در مکانی زندگی می کنید که هوای زمستانی دارد، بهتر است در پاییز قبل از اولین موج سرما، یک قلمه از گیاه های سیب زمینی شیرین خارج از خانه خود بردارید. وقتی گیاه در معرض موج سرما قرار می گیرد، از بین می رود. شما به قیچی یا قیچی هرس، یک شیشه آب و یک نقطه آفتابی نیاز دارید.
  2. با استفاده از قیچی باغبانی تمیز و تیز، شاخه ای را که دارای چندین گره برگ است جدا کنید. برگ های چند اینچ پایینی را جدا کنید.
  3. ساقه را در آب فرو کنید. طی چند روز، گیاه ریشه خواهد داشت.
  4. این گیاه می تواند در طول زمستان در داخل آب و در مکانی آفتابی زندگی کند. سطح آب را ثابت نگه دارید. آب را خالی کنید و هر هفته شیشه را با آب تمیز پر کنید تا از رشد باکتری جلوگیری کنید.
  5. در فصل بهار پس از آخرین موج سرما، می توانید آن را در باغچه و در خاک مرطوب، با زهکشی مناسب در مکانی آفتابی و در فضای باز بکارید. گیاه را قبل از قرار دادن در باغ سفت کنید تا با شرایط بیرونی سازگار شود.

برای تکثیر با استفاده از غده های آن

  1. گیاه های سیب زمینی شیرین ریشه های غده ای دارند. می توانید غده ها را برای فصل بعد ذخیره کنید. شما به یک جعبه، گودی و یک مکان خشک و خنک مانند زیرزمین نیاز دارید.
  2. غده ها را قبل از اولین موج سرما حفر کنید، بگذارید خشک شوند. آن ها را در ذغال سنگ نارس دفن کنید اما اجازه ندهید آن ها را لمس کنند.
  3. در بهار غده ها جوانه می زنند. غده را برای علائم بیماری یا عفونت بررسی کنید. شما به یک چاقوی تمیز، تیز و بدون دندانه نیاز دارید تا نقاط سیاه رنگ، زخم های قابل مشاهده، لکه های چروکیده یا تغییر رنگ را قطع کرده و دور بیندازید. غده را با استفاده از چاقوی استریل تقسیم کنید، مطمئن شوید که هر غده حداقل یک تعدادی شاخه یا ریشه دارد. آن ها را پس از آخرین موج سرما در خاک مرطوب و با زهکشی مناسب، به عمق 2 اینچ و حداقل 2 فوت جدا از هم در یک نقطه آفتابی بکارید.

رشد گیاه ایپومیا از دانه

رشد گیاه ایپومیا و بوته هایش
  1. گیاه های سیب زمینی شیرین به ندرت از دانه ها رشد می کنند، زیرا می توانند از قلمه ها و ریشه های غده ای رشد کنند. همچنین، از آن جایی که با اطمینان گل نمی دهد، همیشه نمی توانید بذر تهیه کنید. بسیاری از گونه ها استریل هستند.
  2. برای کمک به جوانه زدن بذرها را به مدت 12 ساعت در آب گرم خیس کنید.
  3. سینی شروع بذر را با مخلوط اولیه سبک و بدون خاک پر کنید. دانه ها را روی سینی بپاشید و فاصله آن ها را 3 اینچ قرار دهید. آن ها را با گرد و غبار ملایم مخلوط اولیه بپوشانید.
  4. مخلوط را با آب از یک بطری اسپری، اسپری کنید و سینی را با پوشش پلاستیکی یا یک پوشش رطوبت بپوشانید.
  5. سینی را در جای گرم نگهداری کنید. مخلوط اولیه را به طور یکنواخت مرطوب نگه دارید.
  6. هنگامی که نهال ها را دیدید، پوشش پلاستیکی را بردارید و آن را به یک پنجره آفتابی یا زیر نور رشد منتقل کنید.
  7. گیاه های سیب زمینی شیرین از اختلال ریشه خوششان نمی آید، بنابراین بلافاصله پس از جوانه زدن آن را پیوند بزنید یا در گلدان رشد بدهید.
  8. نهال ها را قبل از پیوند در زمین یا ظرف در فضای باز سفت کنید.

زمستان برای گیاه ایپومیا

قلمه زدن راه خوبی برای زمستان گذرانی گیاه های سیب زمینی شیرین است زیرا تمام زمستان در آب دوام می آورند و در بهار آماده کاشت هستند. راه دیگر برای زمستان گذرانی تاک سیب زمینی شیرین این است که ریشه های غده ای تاک سیب زمینی شیرین را کنده و در فضایی خنک و خشک در ذغال سنگ نارس یا ورمیکولیت نگهداری کنید. در فصل بهار می توانید غده جوانه زده را بکارید.

برای اطلاع از فصل سیب زمینی شیرین کلیک کنید!

آفات و بیماری های رایج گیاهی

مشکلات گیاه ایپومیا

سوسک لاک پشت طلایی دوست دارد با گیاه های سیب زمینی شیرین جشن بگیرد. این حشره شبیه یک قطره طلای مذاب است. در حالی که نگاه کردن به آن جالب می تواند باشد، اما این سوسک برگ ها را سوراخ می کند و آن ها را شبیه پنیر سوئیسی می کند. شته ها نیز از گیاه های سیب زمینی شیرین حمایت می کنند.

بسته به محل زندگی شما، سایر آفات رایج عبارتند از حلقه سیب زمینی شیرین، کرمی که برگ ها را می جود. مگس سفید سیب زمینی شیرین، که می تواند گیاه را از مواد مغذی تخلیه کند و رشد آن را متوقف کند. و شپشک های سیب زمینی شیرین می توانند باعث زرد شدن گیاه ها شوند.

گیاه های سیب زمینی شیرین نیز مستعد ابتلا به قارچ برگ هستند، به خصوص اگر در یک مکان برای چندین فصل کاشته شوند. با تغییر مکان کاشت از یک فصل به فصل دیگر، این مشکل را به حداقل برسانید. شایع ترین قارچ های خاک ریز ورتیسیلیوم یا فوزاریوم هستند. اگر متوجه شدید که گیاه در پایه زرد شده و به سمت بالا حرکت می کند، می تواند یک عفونت قارچی باشد.

چگونه یک گل ایپومیا را شکوفا کنیم؟

گیاه های سیب زمینی شیرین به ندرت شکوفا می شوند، اما وقتی شکوفا می شوند، با شکوه هستند. نکته عجیب این است که آن ها هیچ بویی ندارند. آن ها برای گلدهی به شرایط عالی در ماه های بهار یا تابستان نیاز دارند و این اغلب به معنای آب کافی – مرطوب – آفتاب کافی و تعادل تغذیه ای خوب است. اگر چه یک کود کم نیتروژن و افزایش دهنده شکوفه با نسبت 7-9-5 به بهترین وجه از گلدهی حمایت می کند، اما می توانید از کود متعادل نیز استفاده کنید. برای تشویق بیشتر به رشد گل، گل های مصرف شده را بچینید.

سخن پایانی

ممکن است شما نیز بعد از خواندن این مقاله با خودتان تصور کنید که رشد و تکثیر گیاه ایپومیا کار دشواری است و نیاز به زمان و انرژی زیادی دارد. اما پس از جوانه زدن و اولین گل ایپومیا خود، متوجه می شوید که تمام زمان و انرژی که صرف کردید ارزشش را داشته است. شما می توانید برای خرید سیب زمینی شیرین تازه از سوییت زمینی کمک بگیرید.

اولین نفر باشید!

با دنبال کردن سوییت زمینی در اینستاگرام، میتونید اولین نفری باشید که از
تخفیفات عالی و دستور پخت های جدید به همراه ویدیو اونا، خبردار میشه!

اشتراک گذاری در facebook
اشتراک گذاری در google
اشتراک گذاری در twitter
اشتراک گذاری در email
Sold Out!

کوچولو پک (۱کیلوگرم)

۱,۵۰۰,۰۰۰ریال

Sold Out!

میکرو پک

۸۷۵,۰۰۰ریال

    متأسفیم ، برچسب وارد شده شما معتبر نیست!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

3 + سیزده =

اگه منتظر فصل حراج نشستی، کافیه ایمیلت رو برای ما ارسال کنی تا از شروع فصل مطلع بشی!

تمامی حقوق وبسایت سوییت زمینی متعلق به ماست!

× سوال داری؟