فصل سیب زمینی شیرین
سوییت زمینی

سوییت زمینی

سلام، ما در سوییت زمینی به مدت بیشتر از 2 سال هست که دستور پخت های سیب زمینی شیرین رو توی رستوران ها و کافه های مختلف امتحان کردیم. الان وقتشه که بهترین دستور پخت هامون رو باهاتون به اشتراک بذاریم! راستی حتما نظرتون رو در مورد این دستور پخت پایین صفحه بگید. لحظه های زندگیتون به شیرینی سیب زمینی شیرین :)

فصل سیب زمینی شیرین

دسترسی سریع

سیب زمینی شیرین سبزی ریشه دار مغذی با طعم شیرین است که در تقریبا هر مکانی قابل کشت می باشد. در حالی که آن ها به دلیل نیازمند بودن به هوای گرم بیشتر در جنوب رشد می کنند، برخی از گونه های آن نیز در مناطق شمالی می تواند رشد کند. نحوه کاشت، مراقبت و برداشت سیب زمینی شیرین را در این مقاله یاد می گیرید.

درباره سیب زمینی شیرین

سیب زمینی شیرین یک گیاه گرمسیری و از خانواده صبحگاهی است. شاخ و برگ ها و گل های تاک سیب زمینی شیرین را با گل های یک گیاه صبحگاهی مقایسه کنید و شباهت خانوادگی را خواهید دید! علیرغم نامی که دارند، با سیب زمینی که از خانواده شب بو هستند ارتباطی ندارند. تفاوت دیگر بین سیب زمینی شیرین و سیب زمینی “استاندارد” این است که بخش خوراکی سیب زمینی شیرین یک ریشه غده ای است نه یک غده واقعی (که از نظر فنی ساقه های گیاهی اصلاح شده هستند).

این سبزی ریشه دار دارای گوشت نارنجی تیره و پوست مسی رنگ است. سیب زمینی شیرین معمولاً به صورت پخته شده یا به صورت کامل برشته شده سرو می شود. ممکن است از آن ها به عنوان پر کردن پای نیز استفاده شود.

این محصول گرمسیری حداقل به چهار ماه هوای گرم و خاک گرم نیاز دارد، اما نسبت به خشکی و گرما مقاوم بوده و آفات و بیماری های کمی دارند. اگر چه به طور سنتی بیشتر یک محصول جنوبی است، اما امروزه بسیاری از انواع سیب زمینی شیرین وجود دارد که در زمان کمتر آمده کشت می شود. آنها در شمال (حتی بخش ‌هایی که سرمای مشابه کانادا دارند) رشد می ‌کنند، زمانی رشد می کنند که در خاک ‌های شنی یا محفظه ‌های مرتفعی که با پلاستیک سیاه پوشانده شده‌ اند تا خاک را گرم نگه دارند، باشند.

بذر سیب زمینی شیرین

توجه داشته باشید که سیب زمینی شیرین از بذر رشد نمی کند. در عوض، آن ها از جوانه های حاصله از سیب زمینی شیرین موجود رشد می کنند. جوانه ها اغلب در مراکز باغ محلی، از کشاورزان محلی (مانند بازار های کشاورزان) یا از شرکت های سفارش پستی موجود است.

قبل از سفارش جوانه آن، مطمئن شوید که فصل رشد کافی برای رشد سیب زمینی شیرین دارید. اکثر مدل ها حدود 90 تا 120 روز طول می کشد تا بالغ شوند. همچنین، مطمئن شوید که سفارش خود را با در نظر گرفتن تاریخ کاشت خود زمان بندی کرده اید.

می دانستید مصرف سیب زمینی شیرین می تواند عوارض داشته باشد؟! برای کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه مقاله عوارض سیب زمینی شیرین را مطالعه کنید!

فصل کاشتن سیب زمینی شیرین

برداشت سیب زمینی شیرین

یک نقطه آفتابی با خاک خوب زهکشی شده انتخاب کنید. سیب زمینی های شیرین خیلی گیر نیستند، اما خاک را در سمت شنی تر ترجیح می دهند. آن ها به فضای زیادی در خاک نیاز دارند تا ریشه ها به پایین برسند. اگر خاک شما رسی، صخره ای یا فشرده است، در بستر های مرتفع رشد کنید.

کمپوست و همچنین پرلیت را به منطقه رشد اضافه کنید تا خاک حاصلخیز و لومی تا 8 تا 10 اینچ ایجاد شود. از افزودن کود حیوانی از جمله کود مرغی پلت شده خودداری کنید. می تواند باعث ایجاد ریشه های دوکی و یا لکه دار شود. همچنین از کود های نیتروژن سنگین، که باعث رشد برگ ‌های غیر طبیعی می ‌شود، خودداری کنید.

چه زمانی سیب زمینی شیرین بکارید

  • گیاه  3 تا 4 هفته پس از  آخرین سرمای بهاری یا زمانی که خاک تا حداقل 65 درجه فارنهایت (18 درجه سانتیگراد) گرم شد، در فضای باز جوانه می زند .دمای شب باید حداقل 55 درجه فارنهایت (13 درجه سانتیگراد) باشد. ترفند این است که آن ها را به اندازه کافی زود بکارید تا زمانی برای بلوغ کامل داشته باشند، اما نه آن قدر زود که در اثر سرمای اواخر بهار کشته شوند.
  • مطمئن شوید که سیب زمینی شیرین جوان را از سرمای دیررس یا شب های خنک (کمتر از 55 درجه فارنهایت/13 درجه سانتیگراد) محافظت کنید، زیرا آن ها بسیار لطیف هستند. آن ها را با پارچ های پلاستیکی شیر بپوشانید یا از روکش های ردیفی استفاده کنید و در طول روز روکش ها را بردارید.
  • اگر جوانه هایی را از یک منبع سفارش پستی سفارش دادید، فوراً آن ها را از بسته بندی خارج کنید. ریشه ها را به مدت یک روز یا بیشتر در آب خیس دهید و به محض فراهم شدن شرایط آن ها را بکارید.

اگر به کاشت سیب زمینی شیرین علاقه دارید و می خواهید نحوه کاشت و پرورش آن را بدانید، پیشنهاد می کنیم مقاله ۰ تا ۱۰۰ پرورش سیب زمینی شیرین را از دست ندهید!

فصل پرورش سیب زمینی شیرین

شما می توانید به جای خرید، جوانه های خود را درست کنید، اما کار بیشتر دارد. به این صورت می باشد:

  • حدود 8 هفته قبل از آخرین تاریخ سرمای بهاره خود، در فروشگاه یا بازار کشاورزان به دنبال سیب زمینی شیرین بی عیب، صاف و ارگانیک باشید. حتماً در مورد تنوع بپرسید و بررسی کنید که چه چیزی می خواهید رشد کنید.
  • کل سیب زمینی شیرین را در گلدان ها یا سطل هایی قرار دهید که حداقل 3 اینچ خاک سبک، ارگانیک و دارای زهکشی خوب باشد. بین هر سیب زمینی شیرین یک یا دو اینچ فاصله بگذارید.
  • به آرامی با چند اینچ خاک اضافی آن را بپوشانید. در صورت نیاز آبیاری کنید تا خاک مرطوب بماند اما خیس نباشد.
  • خاک و اتاق را در دمای 75 درجه فارنهایت تا 80 درجه فارنهایت در زیر نور خورشید یا زیر نور های مصنوعی نگهداری کنید. در صورت لزوم از تشک گرمایشی استفاده کنید. سیب زمینی شیرین به خوبی به دمای گرم پاسخ می دهد.
  • به زودی، جوانه ها (شاخه ها) از خاک بیرون می آیند.
  • بعد از حدود 6 تا 8 هفته، جوانه ها باید بین 6 تا 12 اینچ طول داشته باشند و تعدادی برگ و ریشه داشته باشند.
  • جوانه های سیب زمینی شیرین را با ریشه های متصل جدا کنید. اگر هیچ ریشه ای روی خود جوانه ایجاد نشده است، جوانه را بردارید و در آب قرار دهید؛ ریشه ها باید در عرض 1 تا 2 هفته ظاهر شوند.
  • اگر هنوز برای کاشت در فضای باز خیلی زود است، جوانه ها را در مخلوط گلدانی یا ماسه قرار دهید و تا زمان کاشت مناسب (3 تا 4 هفته پس از آخرین موج سرما) مرطوب نگه دارید.
  • جوانه ها را (قبل از کاشت در فضای باز) به مدت 1 تا 2 هفته با قرار دادن آن ها در معرض نور خورشید فیلتر شده در فضای باز و در طول روز سفت کنید.

نحوه کاشت سیب زمینی شیرین

بوته های سیب زمینی شیرین
  • تپه های برجسته ای به ارتفاع 6 تا 8 اینچ و عرض حدود 12 اینچ ایجاد کنید.
  • 1 متر بین تپه ها برنامه ریزی کنید تا فضای کافی برای ریشه ها وجود داشته باشد.
  • جوانه ها را در یک روز گرم و ابری که دمای خاک به 60 درجه فارنهایت (15 درجه سانتیگراد) رسیده است بکارید.
  • جوانه های پایینی را بشکنید و فقط برگ های بالایی را باقی بگذارید.
  • جوانه ها را به اندازه ای عمیق قرار دهید که ریشه ها و ساقه تا برگ ها را بپوشاند. سیب زمینی شیرین روی گره ها تشکیل می شود.
  • با کود مایع پر فسفر آبیاری کنید، سپس به مدت 7 تا 10 روز آبیاری کنید تا مطمئن شوید گیاهان به خوبی ریشه می دهند.

در حال رشد

  • بوته های سیب زمینی شیرین را 3 تا 4 هفته پس از کاشت با کود 5-10-10 پوشش دهید. اگر خاک شنی دارید، بیشتر از آن استفاده کنید.
  • بستر های سیب زمینی شیرین را به طور منظم از 2 هفته پس از کاشت شروع کنید.
  • از حفاری عمیق با بیل یا ابزار دیگری که ریشه های ظریف تغذیه کننده را مختل می کند خودداری کنید.
  • به طور منظم به خصوص در اواسط تابستان آبیاری کنید. آبیاری عمیق در دوره های گرم و خشک به افزایش محصول کمک می کند.
  • ریشه های سیب زمینی شیرین را هرس نکنید. آن ها باید قوی باشند.
  • در اواخر فصل، آبیاری را کاهش دهید تا از ترک خوردن پوست شیرین جلوگیری کنید.

انواع توصیه شده

آن نوع سیب زمینی شیرین که سریع ‌ترین رشد را دارد، نوع گوشت نارنجی است، اما می ‌توانید انواعی با گوشت سفید، زرد یا حتی بنفش را نیز در نظر بگیرید. توجه داشته باشید که انواع گوشت نارنجی مرطوب پخته می شوند. سیب زمینی شیرین سفید و زرد خامه ای می شود. شیرینی های بنفش خشک و نشاسته ای هستند.

سیب زمینی ها انواع مختلفی دارند، برای شناخت آن ها به مقاله بهترین سیب زمینی ها مراجعه کنید!

  • “Beauregard”  (90 روز) در اصل از لوئیزیانا می آید، اما در شمال نیز به خوبی رشد می کند. ریشه های قرمز تیره، گوشت نارنجی تیره دارد و به خوبی ذخیره می شود. 
  • “Bush Porto Rico”  (110 روز) برای باغ های کوچک و برای پخت خوب است.
  • ‘ Centennial’  (100 روز) گونه پیشرو در ایالات متحده است که به رنگ هویج است و عمر نگهداری خوبی دارد. همچنین تولید کننده خوبی برای پرورش دهندگان شمال است.
  • جورجیا جت (90 روز) نوع بسیار سریع برای رشد؛ برای شمال خوبه
  • جواهر (معروف به جواهر زرد)(90 روز) دارای پوست مسی رنگ و گوشت نارنجی است. مقاوم به بیماری؛ به خوبی آب ذخیره می کند 
  • “Stokes” (120 روز) رنگ بنفش پر جذابی را ارائه می دهد و سرشار از مزایای سلامتی است. به خوبی در غذاهای شور و پوره می پزد.
  • وردمان  (110 روز) از نوع بوته ای است و برای باغ های کوچک مناسب است. دارای شاخ و برگ منحصر به فرد آبی/بنفش، پوست طلایی و گوشت قرمز مایل به نارنجی است. به خوبی ذخیره می کند
  • یام سفید (100 روز)؛ همچنین “پیروزی سفید” نامیده می شود. پوست سفید، گوشت سفید خشک را می پوشاند. یکی از قدیمی ترین گونه های سیب زمینی شیرین. دارای ریشه های فشرده
نحوه درست کردن چیپس سیب زمینی شیرین

فصل برداشت سیب زمینی شیرین

  • شما می توانید به محض اینکه ریشه ها به اندازه کافی برای غذا بزرگ شدند شروع به کندن آن کنید.
  • زمانی برداشت می شود که برگ ها و انتهای ریشه ها شروع به زرد شدن کرده اند یا حدود 100 روز از کاشت می گذرد.
  • خاک اطراف هر گیاه را شل کنید (18 اینچ در اطراف، 4 تا 6 اینچ عمق) برای جلوگیری از آسیب به ریشه ها. مقداری از شاخه های ریشه را برش دهید.
  • تاج اولیه گیاه را بالا بکشید و ریشه ها را با دست بیرون بیاورید. سیب زمینی های شیرین را با احتیاط کنترل کنید، زیرا به راحتی کبود می شوند. 
  • هر گونه کثیفی اضافی را از بین ببرید؛ ریشه ها را نشویید
  • برداشت کامل تا اولین موج سرما پاییزی.

سخن پایانی

همانطور که خواندید، رشد سیب زمینی شیرین می تواند کار چالش برانگیزی باشد اما هم برای مصرف شخصی و هم برای اینکه کشت این سبزی را شغل خود کنید، بسیار ارزش دارد. تازه می توانید پس از برداشت سیب زمینی های شیرین، از دستور پخت های ما برای بردن نهایت لذت و چشیدن بهترین طعم آن بهره ببرید. اگر هم علاقه ای به کاشت این خوراکی خوشمزه ندارید می توانید با خرید سیب زمینی شیرین از سوییت زمینی، آن را با بهترین کیفیت دریافت کنید!

اولین نفر باشید!

با دنبال کردن سوییت زمینی در اینستاگرام، میتونید اولین نفری باشید که از
تخفیفات عالی و دستور پخت های جدید به همراه ویدیو اونا، خبردار میشه!

اشتراک گذاری در facebook
اشتراک گذاری در google
اشتراک گذاری در twitter
اشتراک گذاری در email
Sold Out!

کوچولو پک (۱کیلوگرم)

۱,۵۰۰,۰۰۰ریال

Sold Out!

میکرو پک

۸۷۵,۰۰۰ریال

    متأسفیم ، برچسب وارد شده شما معتبر نیست!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شش + 15 =

اگه منتظر فصل حراج نشستی، کافیه ایمیلت رو برای ما ارسال کنی تا از شروع فصل مطلع بشی!

تمامی حقوق وبسایت سوییت زمینی متعلق به ماست!

× سوال داری؟