کتلت سیب زمینی شیرین و دستور پخت آن
سوییت زمینی

سوییت زمینی

سلام، ما در سوییت زمینی به مدت بیشتر از 2 سال هست که دستور پخت های سیب زمینی شیرین رو توی رستوران ها و کافه های مختلف امتحان کردیم. الان وقتشه که بهترین دستور پخت هامون رو باهاتون به اشتراک بذاریم! راستی حتما نظرتون رو در مورد این دستور پخت پایین صفحه بگید. لحظه های زندگیتون به شیرینی سیب زمینی شیرین :)

سوییت زمینی

سوییت زمینی

سلام، ما در سوییت زمینی به مدت بیشتر از 2 سال هست که دستور پخت های سیب زمینی شیرین رو توی رستوران ها و کافه های مختلف امتحان کردیم. الان وقتشه که بهترین دستور پخت هامون رو باهاتون به اشتراک بذاریم! راستی حتما نظرتون رو در مورد این دستور پخت پایین صفحه بگید. لحظه های زندگیتون به شیرینی سیب زمینی شیرین :)

کتلت سیب زمینی شیرین +دستور پخت خوشمزه

دسترسی سریع

سیب زمینی شیرین یکی از آن دسته سبزیجاتی است که کاربرد فراوان دارد و انواع بسیار مختلفی برای میل کردن آن نیز وجود دارد. انواع مختلف آن شامل آب پز گردپ، سرخ کردن، پختن و … است. با ما همراه باشید تا یک مقدار با این سبزی بسیار مقوی و مفید آشنا بشیم و بیاموزیم که چگونه می توان از سیب زمینی شیرین، کتلت های بسیار خوشمزه و لذیذ درست کرد.

جادویی به نام سیب زمینی شیرین

سیب زمینی شیرین همانند سیب زمینی معمولی پرورش داده می شود با اسیب زمینی های شیرین  همانند سیب زمینی معمولی پرورش داده می شوند با این تفاوت که طعم فوق العاده بهتری دارند و جایگزین سالم تر و مقوی تری هستند. 9 ویتامین و مواد معدنی ضروری وجود دارند که شما باید هرروز آن ها را مصرف کنید، جالب است بدانید که سیب زمینی شیرین تمامی این 9 مورد را دارا می باشد. همچنین این سبزی بی نظیر، منبع اصلی برای تامین کربوهیدرات، فیبر و نشاسته در بدن شناخته می شود.

  • حفظ سطح قند خون
  • کاهش احتمال ابتلا به سرطان
  • بهبود هضم
  • بهبود سلامت بینایی
  • کاهش التهاب
  • ارزش غذایی بسیار بالا
  • تامین ویتامین ها و مواد معدنی روزانه

ارزش غذایی سیب زمینی شیرین

تا اینجای مقاله چند بار به ارزش غذایی سیب زمینی شیرین اشاره شد، اما در اینجا تصمیم داریم یک مقدار جزئی تر به این سبزی نگاه کنیم. سیب زمینی شیرین با توجه به قیمتی که دارد، به طرز باورنکردنی دارای مواد مغذی، ویتامین و پروتئین است. هر 200 گرم سیب زمینی شیرین با پوست حاوی مواد زیر می باشد:

  • 80 کالری
  • 41.4 گرم کربوهیدرات
  • 4 گرم پروتئین
  • 0.3 گرم چربی
  • 6.6 گرم فیبر
  • دارای 769 درصد از ویتامین آ مورد نیاز روزانه بدن
  • 65 درصد از ویتامین سی مورد نیاز روزانه
  • 50 درصد از منیزیم مورد نیاز روزانه
  • 29 درصد از ویتامین بی6 و 18 درصد از بی5 روزانه
  • 16 درصد از مس مورد نیاز روزانه
  • 15 درصد از ویتامین بی3 روزانه

وجود تمامی این موارد در سیب زمینی شیرین، سبب شده است که این سبزی ارزش غذایی فوق العاده ای داشته باشد. مطمئنا شما با خواص سیب زمینی معمولی آشناییت دارید، حال تصور کنید مصرف سیب زمینی شیرین که چند برابر سیب زمینی معمولی برای بدن مفید است، چقدر می تواند تجربه لذت بخشی باشد. همچنین اگر مشغول به انجام ورزش بدنسازی هستید، سیب زمینی شیرین می تواند یک وعده غذایی یا میان وعده فوق العاده برای عضله سازی شما باشد.

سیب زمینی شیرین و افزایش سن

سیب زمینی شیرین دلیل کندی پیری

رفته رفته با افزایش سن، سیستم ایمنی بدن ضعیف تر و یا به عبارتی، آسیب پذیر تر می شود. این آسیب پذیری بیشتر که به طور روزانه در حال افزایش است، ممکن است با رعایت نکردن رژیم غذایی درست و اصولی منجر به بروز بیماری شود.

بهترین راه برای دور ماندن از این اتفاقات و قوی نگه داشتن سیستم ایمنی بدن، پیشگیری است.داشتن یک رژیم غذایی سالم می تواند تا 200 درصد احتمال ابتلا به حملات قلبی را کاهش دهد.

برای اطلاع بیشتر از اینکه سیب زمینی شیرین چقدر می تواند در سلامت شما تاثیر مثبت داشته باشد و اینکه چرا باید هر روز سیب زمینی شیرین میل کنید مقاله خواص سیب زمینی شیرین را از دست ندهید!

سیب زمینی شیرین برای چه افرادی مناسب است؟

به طور کلی می توان گفت سیب زمینی شیرین برای تمامی افراد مناسب است. از نوزادان گرفته تا پدربزرگ و مادربزرگ هایمان! سیب زمینی شیرین می تواند برای همه یک تجربه فوق العاده باشد. سیب زمینی شیرین را مادران برای افزایش هوش فرزندانشان استفاده می کنند، ورزشکاران آن را برای عضله سازی و تامین پروتئین مورد نیازشان در حین دوره تمرینی استفاده می کنند.

پزشکان تنها به یک دسته از افراد توصیه می کنند که سیب زمینی شیرین را بسیار با برنامه و احتیاط مصرف کنند و آن دسته افراد مبتلا به دیابت هستند. شاخص گلیسمی یا GI، شاخصی است که سرعت جذب و تبدیل شدن مواد غذایی در بدن به قند خون را نشان می دهد. این شاخص برای سیب زمینی شیرین عدد 54 را نشان می دهد که در بازه مواد غذایی سالم برای افراد دیابتی می باشد. البته به دلیل وجود کربوهیدرات زیاد در این سبزی، عدد این شاخص به عدد 11.3 می رسد که در بازه متوسط قرار می گیرد.

برای اطلاع بیشتر از نحوه و میزان مصرف این سبزی در افراد مبتلا به دیابت، مقاله سیب زمینی شیرین و دیابت را از دست ندهید!

روش های تهیه سیب زمینی شیرین

سیب زمینی شیرین همانطور که پیش تر گفته شد، سیب زمینی شیرین یکی از معدود سبزی هایی است که به روش های بسیار زیادی تهیه و میل می شود. تعدادی از این روش ها عبارتند از:

  • پختن (روی گاز)
  • پختن در فر
  • سرخ شده
  • آب پز
  • بخار پز
  • روی آتش مستقیم

در این مقاله تمرکز اصلی ما برای درست کردن کتلت سیب زمینی شیرین، روش پختن است.

بیوگرافی کتلت (:

شاید جالب باشد برای شما که به طور بسیار خلاصه، درباره کتلت اطلاعات کسب کنید. کتلک یک غذای لذیذ و پر طرفدار است که عموما از گوشت، سیب زمینی و پیاز تهیه می شود. طعمی کمی چرب و گوشتی دارد و معمولا بدون برنج و یا نان به صورت داغ سرو می شود. کتلت را می توان به عنوان غذای آماده، غذای سفر یا ساندویچ سرد نیز مصرف کرد. انواع کتلت با گوشت چرخ ‌شده گوسفند، گوساله، مرغ، ماهی یا حبوبات تهیه می ‌شود.

سیب ‌زمینی رنده‌ شده، گوشت چرخ ‌کرده، پیاز رنده ‌شده، نمک و ادویه پس از مخلوط شدن، مایه کتلت را به وجود می‌ آورند که این مایه پس از یک دست شدن و شکل گرفتن در روغن و درون ماهیتابه سرخ می‌ شود.

کلمه کتلت ریشه فرانسوی دارد و اولین بار در سال ۱۶۸۲ میلادی استفاده شده ‌است.

کتلت سیب زمینی شیرین یا سیب زمینی معمولی؟

کتلت خوشمزه سیب زمینی شیرین

بخش عمده کتلت سیب زمینی و کتلت سیب زمینی شیرین از سبزی ای است که در این دو استفاده شده. زیرا که تمام مواد استفاده شده دیگر مانند ادویه ها و تخم مرغ، به اندازه یکسان است. با نگاهی به نسخه های پخته نشده سیب زمینی و سیب زمینی شیرین، متوجه می شویم که تفاوت زیادی از نظر انرژی، کربوهیدرات، چربی یا پروتئین وجود ندارد. اما چه کسی اهمیت می دهد؟ خام هستند! برای مقایسه درست این دو، باید آن ها را در زمان پخت و جوشاندن بررسی کرد.

جوشاندن هر دو سیب زمینی شیرین و سیب زمینی معمولی پوست کنده و در آب بدون نمک، تفاوت غذایی جالبی را برجسته می کند. سیب زمینی شیرین نسبت به سیب زمینی آب پز معمولی، کالری، کربوهیدرات و چربی بیشتری دارد. اما سیب زمینی معمولی دارای پروتئین بیشتر است. همچنین جای تعجب نیست که قند موجود در سیب زمینی شیرین آب پز، بیش از 14 برابر سیب زمینی آب پز معمولی است.

در مقایسه یک عدد سیب زمینی شیرین پخته شده و یک سیب زمینی معمولی پخته شده متوجه می شویم که سیب زمینی شیرین در 12 تا از 10 مورد مادر معدنی، نسبت به سیب زمینی معمولی برتری دارد. پیش تر در رابطه با این مواد معدنی صحبت شده بود. با نگاهی به پروفایل های تغذیه ای سیب زمینی های شیرین و معمولی آب پز و پخته شده، انتخاب برنده واقعا کار دشواری نیست. شکی نیست که سیب زمینی شیرین تاج ریز مغذی را به خود اختصاص داده است، اما سیب زمینی معمولی را هنوز نباید فراموش کرد.

سیب زمینی معمولی در مقایسه با پسر عموی شیرین خود، چربی و شکر کمتری دارد. از همین جهت ما به شما توصیه می کنیم که هر دوی این ها را در حد اعتدال استفاده کنید و از آن ها لذت ببرید. در ادامه به روش پخت کتلت سیب زمینی شیرین می پردازیم.

مواد لازم برای پخت کتلت سیب زمینی شیرین

برای پخت کتلت سیب زمینی شیرین برای 4 نفر، شما به مواد زیر احتیاج دارید:

  • 4 عدد سیب زمینی شیرین متوسط
  • 250 گرم گوشت چرخ کرده (اختیاری)
  • 1 عدد پیاز متوسط
  • 100 گرم گیشنیز و جعفری
  • 1 قاشق چای خوری پودر سیر
  • 2 قاشق غذا خوری آرد نخودچی
  • 3 عدد تخم مرغ بزرگ
  • نمک، فلفل سیاه، زردچوبه و روغن به مقدار کافی
  • 1 قاشق چای خوری پودر سیر
  • 2 قاشق غذا خوری آرد نخودچی
  • 3 عدد تخم مرغ بزرگ
  • نمک، فلفل سیاه، زردچوبه و روغن به مقدار کافی

روش پخت سیب کتلت سیب زمینی شیرین

پخت سیب زمینی شیرین برای کتلت
  1. سیب زمینی شیرین ها را به طور کامل بشورید به طوری که تمامی آلودگی روی سطح آن از بین برود.
  2. سیب زمینی شیرین ها را پوست بگیرید. در صورت تمایل می توانید آن ها را آب پز هم کنید. البته لازم به ذکر است سیب زمینی شیرین آب پز، روغن بیشتری جذب می کند و برای داشتن کتلت سالم تر، بهتر از به صورت خام استفاده بشوند.
  3. سپس آن ها را در اندازه متوسط رنده کنید و داخل یک کاسه بزرگ بریزید.
  4. پیاز را پوست گرفته و درون کاسه رنده کنید.
  5. پیاز رنده شده را با دست بفشارید تا آب آن به طور کامل گرفته و خارج شود.
  6. پیاز و سیب زمینی شیرین ها را درون یک کاسه بزرگ بریزید.
  7. حالا جعفری و گیشنیز را به صورت ساطوری ریز و خرد می کنیم.
  8. سپس به همزاه پودر سیر، آرد نخودچی، تخم مرغ و مقداری نمک، فلفل سیاه و زردچوبه به کاسه اضافه کرده.
  9. مواد را به خوبی ترکیب کنید تا یک دست شود.
  10. روی کاسه را با سلفون بپوشانید و به مدت 30 دقیقه الی یک ساعت در یخچال قرار بدهید تا مایه کتلت استراحت کند.
  11. پس از گذشت این زمان، کاسه را از یخچال خارج کنید و یک تابه مناسب را روی حرارت قرار دهید.
  12. مقداری روغن به تابه اضافه کنید و اجازه بدهید تا داغ شود.
  13. در ادامه با دست مرطوب، به اندازه یک نارنگی از مایه کتلت بردارید و آن را به صورت گرد شکل دهید.
  14. مایه کتلت را با کف دست تخت کنید و درون روغن داغ بیاندازید و اجازه بدهید تا یک سمت آن سرخ شود.
  15. پس از سرخ شدن یک طرف، کتلت را برگردانید تا طرف دیگر نیز سرخ شود.
  16. پس از اینکه کتلت ها به طور کامل سرخ شدند، آن ها را از روغن خارج کرده و روی دستمال حوله ای یا توری قرار دهید تا رون اضافی گرفته شود.
  17. در طرف دلخواه خود قرارشان بدهید و به سلیقه خود آن ها را تزئین کنید.

سخن پایانی

امیدواریم که از این دستور پخت دلنشین و فوق العاده نهایت لذت رو ببرین و این مقاله از سوییت زمینی براتون مفید بوده باشه! لازمه ی این عصرونه ی خوشمزه خرید سیب زمینی شیرین هست که شما می توانید این محصول بی نظیر را با بهترین قیمت و کیفیت از سوییت زمینی تهیه کنید.

اولین نفر باشید!

با دنبال کردن سوییت زمینی در اینستاگرام، میتونید اولین نفری باشید که از
تخفیفات عالی و دستور پخت های جدید به همراه ویدیو اونا، خبردار میشه!

با سیب زمینی شیرین دیگه چی میشه درست کرد

آموزش درست کردن پنکیک سیب زمینی شیرین خوشمزه

پنکیک می تواند یک صبحانه خوشمزه، یک میان وعده عالی برای کودکان و یا حتی

مقالات آشپزخونه ای

کیک سیب زمینی شیرین

این دستور العمل کیک سیب زمینی شیرین خوشمزه جنوبی مناسب سرو برای هر مناسبت یا

مقالات آشپزخونه ای

طرز تهیه حلوای سیب زمینی شیرین

حلوا از میان وعده های خوشمزه و محبوب ایرانیان است. این خوراکی در کشورهای دیگر

مقالات آشپزخونه ای

کوکو سیب زمینی شیرین (یک دستور پخت فوق العاده)

معمولا برای درست کردن کوکو در خانواده های ایرانی از سیب زمینی معمولی استفاده میشه،

مقالات آشپزخونه ای

کتلت سیب زمینی شیرین +دستور پخت خوشمزه

سیب زمینی شیرین یکی از آن دسته سبزیجاتی است که کاربرد فراوان دارد و انواع

مقالات آشپزخونه ای

دسر سیب زمینی شیرین + طرز تهیه

چه چیزی بهتر از یک دسر خوشمزه برای لذت بردن از طعم لذت بخش سیب

مقالات آشپزخونه ای
سفارش محصول
اشتراک گذاری در facebook
اشتراک گذاری در google
اشتراک گذاری در twitter
اشتراک گذاری در email
Sold Out!

کوچولو پک (۱کیلوگرم)

۱,۵۰۰,۰۰۰ریال

Sold Out!

میکرو پک

۸۷۵,۰۰۰ریال

    متأسفیم ، برچسب وارد شده شما معتبر نیست!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

1 × پنج =

اگه منتظر فصل حراج نشستی، کافیه ایمیلت رو برای ما ارسال کنی تا از شروع فصل مطلع بشی!

تمامی حقوق وبسایت سوییت زمینی متعلق به ماست!

× سوال داری؟